Recents in Beach

How to Make Delicious Ayam Masak Sirsau

Ayam Masak Sirsau. Hi semua, ni sis baru try masakan Ayam Masak Sirsau, makanan ni makanan orang banjar. Walaupun sis bukan orang banjar tapi tergerak hati nak try sebab bahan. Ayam Sirsau adalah menu popular di kalangan masyarakat Banjar, rasa pedas dan kaya dengan aroma serai dan daun limau purut ini sangat sedap dan mudah dimembuatnya.

Ayam Masak Sirsau Masakan berasaskan sambal hijau ini dikhabarkan berasal dari negeri Johor yang sememangnya Menu sambal hijau ini sangat sesuai dimasak dengan ayam, ikan bawal, ikan keli ataupun ikan bilis. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. You can have Ayam Masak Sirsau using 14 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Masak Sirsau

  1. You need 500 gr of ayam potong.
  2. It's 1 bungkus of soun (seduh dengan air panas).
  3. You need 4 sdm of kecap asin (sesuai selera).
  4. You need 6 sdm of kecap manis (sesuai selera).
  5. Prepare 2 buah of bunga lawang.
  6. It's 10 buah of cengkeh.
  7. Prepare 3 cm of kayu manis.
  8. Prepare 6 buah of cabe rawit utuh.
  9. You need 1/2 sdt of garam (opsional).
  10. Prepare of Bumbu iris.
  11. Prepare 10 siung of bawang merah.
  12. It's 4 siung of bawang putih.
  13. You need 3 buah of cabe merah keriting.
  14. Prepare 1 ruas of jahe.

Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Resep lengkap masakan ayam merupakan salah satu kuliner yang bahan dasarnya mudah didapat Ayam juga nikmat diolah dengan digoreng, dimasak dengan bumbu sederhana maupun dikreasikan. Saya cuba dengan ikan, lain kali saya akan cuba dengan ayam atau daging.

Ayam Masak Sirsau step by step

  1. Lumuri ayam dengan bawang putih dan garam,lalu goreng hingga matang.
  2. Siapkan bumbu iris lalu tumis hingga harum,masukan air dan bumbu cemplung,masak hingga mendidih.
  3. Setelah mendidih masukan kecap asin,kecap manis dan garam,lalu masukan ayam,masak kembali hingga mendidih dan ayam meresap.
  4. Terakhir masukan soun,aduk rata.

Sending lots of thanks from Canada. Ayam Masak SIRSAU Masakan Banjar yang Sedap. Memang sering kita mendengar tentang mistis ayam suro ini,baik dari mulut ke mulut,media elektronik,dan bahkan ada juga yang mempromosikan dengan iklan bahwa dirinya mampu mengisi. Masak ayam sampai matang dan koreksi rasa. Angkat dan ayam kecap siap disajikan.

Post a Comment

0 Comments